17 -19 maart - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van riannevm - WaarBenJij.nu 17 -19 maart - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van riannevm - WaarBenJij.nu

17 -19 maart

Blijf op de hoogte en volg

19 Maart 2014 | Indonesië, Ubud

Joehoe, ik ben al een paar dagen lekker aan het werk en ga steeds mijn plekke krijgen.
Maar ben al weer 2x mijn verhaal kwijt geraakt op deze iPad dus krijg wat irritaties nu!

Maar goed de afgelopen dagen enorm genoten op Sjaki! Iedere ochtend ben ik er rond kwart voor 9. Dan druppelen ook de kinderen binnen. De 1 wordt gebracht, de ander wordt opgehaald met een busje. Het is alleen deze dagen niet zo druk. Er zijn deze weken veel ceremonies. Dit komt doordat het afgelopen weekend volle maan was en over 1,5 week is het Balinees nieuwjaar. Daarover later meer. Het punt is dat door die ceremonies de mensen hun prioriteit niet ligt bij school. Zij zijn gewoon heel druk met alle voorbereidingen.
Daarom zijn er maandag klasjes samengevoegd, gisteren en vandaag ging het wel. Doordat het rustig is komen sommige kinderen wat losser. Zo ging er gisteren 1 jongetje praten die dat anders niets snel doet.
Om 9 uur gaat ieder naar zijn klasje. We beginnen de dag op een rietenmat op de grond in kleermakerzit. Absoluut niet met de voeten naar voren. Dit is onbeleefd. Dan wordt er gebeden. Dit gebeurd met wierook. Opvallend is dat bijna alle kinderen stil zijn en blijven zitten. Na het gebed wordt ieder kind welkom gezongen en nemen we door welke dag het is en wat er op de planning staat.
Daarna wordt er iets aan cognitieve vaardigheden gedaan. Rond 10 uur gaan alle kinderen naar de algemene ruimte en krijgen ze iets van lichamelijke beweging. Dit verschilt per dag. Daarna is het tijd voor pauze. De meeste kids zitten aan een broodtrommel vol rijst.
Na het spelen verschild het wat er gedaan wordt, de ene keer gaan de kinderen terug naar de klas de andere keer wordt er nog iets gezamenlijke gedaan.
Rond half 12 gaan de kinderen weer naar huis.
Er zijn veel ouders op school. Zeker bij de jongere en nieuwe kinderen. Ouders helpen hun kind in de les.
Er zijn ook weleens broertjes of zusjes die mee helpen. Ouders zijn dan aan het werk.
Rond half 12 druppelen ook de tieners binnen. Een leuk koppel bij elkaar. Zij zitten al een paar jaar met elkaar en gaan hun gang. Er helpt iedere dag 1 tiener mee in de keuken. Zij bereiden de lunch voor. De tieners starten hun middag ook met bidden. Daarna gaan ze eerst eten.
Rond 1 begint hun middag echt. Meestal met een dans, daarna ook iets van cognitief en daarna ADL. Zo maken ze iedere middag de boel schoon. De 1 vol overgave en de ander maakt er een potje van. Vanmiddag kregen de tieners yoga. Haha, zo leuk om te zien! Sommige zijn echt super lenig. Daar kan ik nog wat van leren.
De afgelopen dagen ben ik smiddags op huisbezoek geweest. Dat vind ik toch wel erg bijzonder. Ik ben met een teacher mee geweest. Alleen zij rijdt veel harder dan ik. Ik probeer zo goed mogelijk bij te houden. Maar kan niet tegen haar kunsten op. Links, rechts inhalen alles mag.
Eenmaal bij het huis aangekomen is het toch wel heel bijzonder. Zo wonen mensen dus echt. De jongen deed zijn schoolwerkje waaraan hij thuis moet werken. Zijn moeder was er niet. Die was op de rijstvelden. Vandaag bij een iets rijker gezin geweest. Ik kreeg hele zoete koffie en kroepoek. Ook dit ventje deed wat hij moest doen al was hij wel snel afgeleid.
Kortom heel veel indrukken. Ik ben vast nog wat vergeten. Maar dat komt wel. Ik moet nu namelijk even opfrissen want ga zo hosten voor de warung van Sjaki.

  • 19 Maart 2014 - 15:34

    Hiske:

    Echt te gek om te lezen allemaal Ri! Bij mijn laptop is er ook wat mis hoor.....jij raakt je verhalen kwijt en ik krijg geen melding als jij wat hebt gepost. Maarrr het was dus wel een hele verrassing dat ik 4 verhalen van je kon lezen, joepie echt leuk!
    Veel plezier bij het hosten in de warung! xx

  • 19 Maart 2014 - 15:38

    Hiske:

    Ps: nog surfers gespot in Sanur?! xx

  • 20 Maart 2014 - 17:33

    Vanessa:

    Jeetje Ri heb zojuist al je verhalen gelezen. Klinkt super goed allemaal een wat een ervaring wat je daar meemaakt!! Echt stoer. En fijn dat je al aardig je plekje hebt gevonden. Geniet nog maar lekker en hek Veel succes en plezier nog! X

  • 21 Maart 2014 - 09:05

    Ludie:

    Ha kind klinkt allemaal nog steeds super , en dan nog die fotootjes op f b!
    Wat een geweldige ervaring, ( nou liever niet met met die scooter..., wees voorzichtig hoor)
    XX je moedertje.

  • 21 Maart 2014 - 10:15

    Heidi:

    Wauw Ri! Wat spannend en bijzonder allemaal! Leuk dat je alles zo gedetailleerd omschrijft, zo krijg je ook een beeld van de omgeving. Liefs xx

  • 21 Maart 2014 - 18:59

    Jordie :

    Klinkt allemaal super! We Skype snel weer effe! X

  • 22 Maart 2014 - 15:36

    Andrea:

    Hi Ri, onwijs leuk je verhalen te lezen zeg!!! Heel veel succes en geniet ervan! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ubud

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 3598

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: