Donderdag 3 april t/m zondag 6 april - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van riannevm - WaarBenJij.nu Donderdag 3 april t/m zondag 6 april - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van riannevm - WaarBenJij.nu

Donderdag 3 april t/m zondag 6 april

Blijf op de hoogte en volg

06 April 2014 | Indonesië, Ubud

Donderdag 3 april
Vandaag was ik vroeg op. Heb heerlijk op mijn terrasje ontbeten. Over het algemeen eet ik iets van yoghurt en fruit. Ik was dan ook ruim op tijd bij Sjaki.
En dat is zo leuk, dan zie je alle kinderen binnen komen. De een nog meer enthousiast dan de ander. De meeste kinderen willen dan meteen met je spelen.
Vandaag was ik in de klas Bintang. Dit is het 'hoogste' klasje. Hier doen de kinderen wat meer reken en schrijf werk.
Vandaag werden ook de elementen besproken. Dit werd op zo'n leuke manier uitgelegd.
Ook werd er vuur getoond, en ook de kinderen mochten een lucifer aansteken. Volgens mij zal dit bij ons nooit gebeuren omdat we toch te voorzichtig zijn. Even kreeg ik de schrik toen 1 van de kinderen het lucifertje brandend en al op de rietenmat legde.
Vanmiddag was er teacher overleg. Dit is best interessant. Maar het is soms moeilijk te begrijpen want het gaat soms in 3 talen tegelijk (Indonesisch, Engels en Nederlands) De Balinezen teachers staan best open voor tips. Maar toch blijft het ook moeilijk om op 1 lijn te komen met wat je signaleert. Door de cultuur is dit soms zo anders.
Na het overleg had ik nog wel zin om wat te doen. Ik ben weer gaan toeren.
Er is ongeveer 7km buiten Ubud een prachtig uitzicht over de rijstvelden. De weg ernaar toe ging langs allerlei ateliertjes. Ubud staat bekend om zijn kunst. Eenmaal bij het uitzicht aangekomen was het 1 grote toeristische trekpleister vol met souvenirwinkeltjes. Maar het uitzicht was fantastisch! Het klink verwend maar heb ik de afgelopen weken al wel wat mooiere uitzichten gezien.

Vrijdag 4 april
Ook vandaag weer ruim op tijd op Sjaki. Op vrijdag komen de tieners en kinderen allebei in de ochtend. Uiteraard heb ik eerst mijn voetbalkunsten moeten showen en om 9 uur begon de les.
Ik stond vandaag bij de tieners. Zij beginnen de ochtend iets sneller. Natuurlijk wel beginnen met een gebed maar daarna gingen we over tot de orde van de dag. Ook bij de tieners wordt het programma aangeduid met picto's. Vandaag stond schoonmaken erop. We gingen de ballen van het ballenbad schoonmaken! De meiden gingen de badkamer in en maakten er met elkaar een waterballet van. Wat een lol hadden ze met elkaar. De een bracht de schone ballen naar buiten en weer een ander maakte ze droog. Zo had ieder een belangrijke taak.
Na de les hadden wij met alle teachers een teamuitje. We reden naar een tempel. En echt eerlijk waar, ook deze rit was weer fantastisch mooi. Gelukkig went het nog steeds niet.
Bij de tempel aangekomen moesten we ons sarong aan om naar binnen te mogen. Toen we door de poortjes waren kregen we eerst een lunch. Dit was in een papier gewikkeld en moest er nu toch echt aan geloven om met mijn handen te eten. Alle Balinezen eten hier met hun handen. Zelf heb ik hier echt niks mee. We zaten te eten in het gras met prachtig uitzicht.
Na de lunch en met kleffe handen naar de tempel gelopen. Dit was best pittig want we moesten hoge treden af. Het was een hele oude tempel. Vroeger bestond Bali uit kleine koninkrijkjes en dit hoorde bij een koninkrijk. Ondertussen brandde de zon goed. Het is sowieso de laatste dagen wat warmer.
Daarna konden we de treden ook weer op en dat viel echt tegen. (sowieso van 4 weken niks doen). Eenmaal boven leek ik net een waterval.
Nadat iedereen boven was, was het teamuitje klaar. We reden terug ook weer via kleine weggetjes en blijf me zelf in de armen knijpen. Want doordat je echt met de lokalen bent komt je op plekken die je anders nooit ziet. Het was best gezellig om zo'n paar uurtjes met elkaar bezig te zijn. Je ziet elkaar toch weer van een andere kant.

Zaterdag 5 april
Vandaag ging ik een dagje naar Kuta. Dit is iets meer dan een uur rijden. Kuta valt niet te missen. Dit is een groot surf stadje met alle fastfoodketens die er maar bestaan. Dan is het er ook nog heel druk en er staan veel grote hotels. Het heeft dus niets met 'het Bali' te maken wat ik de afgelopen weken heb gezien. Maar er waren wel leuke winkeltjes dus heb wat geshopt. Daarna wilden we eigenlijk naar strand. Toen we op de boulevard reden stond er ineens een hek. Die mannetjes wilden ons wel helpen om er door te komen voor 10.000 rupiah. En zo brutaal dat ze waren hadden ze ineens onze scooters in de hand” Nou vriend je mag best helpen maar ga hier echt niet voor betalen!”
(Ook al is het maar 65 cent)
Dus ergens anders heen gereden en op de boulevard wat gegeten. Blijkbaar zaten we bij een hotel en na een praatje met de serveerster (die uit Ubud komt) mochten we van haar gebruik maken van het zwembad. Kijk zo ken ik de Balinezen weer: Super aardig!
s ’Avonds lekker mak aangedaan. Heerlijk sushi gegeten en een biertje gedronken.

Zondag 6 april
Vandaag een dagje voor mezelf. Ik was al vroeg wakker en ben naar Sanur gereden. Toen ik aankwam kon ik bijna mijn scooter niet kwijt. Ik merkte al dat ik niet de enige was (wel de enige blanke).
De mensen zaten al heerlijk op straat aan de rijst. Al zou ik geen tijd bij me hebben gehad, had ik geloofd dat het al middag was. Haha! Maar het was gewoon iets over negenen.
Op strand was het dan ook vol met Balinezen. Omdat bijna geen enkele Balinees kan zwemmen, huren ze zwembandjes. Zo ziet de zee er kleurrijk uit met allemaal gele bad eendjes.
Ook op strand was het een genot om naar te kijken. Hele families die met elkaar zaten en eten bestelde op strand.
Rond half 10 werd het de Balinezen denk ik te warm en vertrokken ze.
Toen in vanmiddag mijn scooter pakte stond deze helemaal alleen (midden) op straat. Helaas een (groot) ommetje genomen omdat ik een afslag had gemist en daardoor in het slechte weer terecht kwam. Ik moest zelfs een brug over rijden en zat tot mijn knieën in het water.
In Ubud aangekomen barstte er nog een keer een flinke bui los en ik was werkelijk waar drijfnat! Snel douchen want moet zo weer hosten. En misschien dat ik nog iets kan vinden waar ze Ajax uitzenden zodat ik de 2de helft kan kijken.

En dan begint morgen mijn laatste weekje bij Sjakitarius. Wat is het snel gegaan! Dus deze week nog maar even genieten.

  • 06 April 2014 - 16:18

    Marijn:

    Leuk weer een nieuwe update te lezen! Hier een bewolkte zondag dus fijn je zonnige verhaal ;-)
    Liefs!

  • 06 April 2014 - 17:20

    Wendy:

    Leuk Ri! Enne, wat grappig dat er een klasje Bintang heet.... Das toch een biertje? ;-)
    Xx

  • 06 April 2014 - 18:23

    Daan:

    Hey ri,

    Zo leuk om al je verhalen te lezen! Klinkt echt helemaal super!
    Geniet van je laatste weekje bij sjakitarius!! Xx

  • 08 April 2014 - 14:19

    Nathalie:

    De tijd gaat heel snel als je het naar je zin hebt :) Geniet er heerlijk van meid!!!x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ubud

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 3585

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: